maandag 23 november 2009

Waren het de garnalen?

Waarschuwing! Bevat beeldmateriaal die uw maag kunnen doen omdraaien.

Het is 00:30 uur en ik slaap. Vaag voel ik weer die muggenbult op mijn bovenarm. En op mijn andere bovenarm. En op mijn enkel. En op mijn andere enkel. Ik denk, die gaan eraan! Ik krab en krab en krab.
Ik slaap. Jeuk. Jeuk. Jeuk. Opeens... uhm... muggen? Het is toch novenber?
Ik doe het licht aan. Ik ontdek een muggenbult op mijn bovenarm. De arm is rood en brand. Humm... Terwijl ik kijk komt er nog een bult. En nog één. En nog één. En nu een hele grote.

Nadat ik vijftien minuten aan de telefoon heb gewacht, 'Door extreme drukte vanwege de Mexicaanse griep...' voor een consult met de huisartsenpost, terwijl de blaarachtige bulten tevoorschijn poppen als ... uhm... als... popcorn (sorry, slaapgebrek blokkeert inspiratie voor een betere metafoor), vertelt die mevrouw mij dat het een klassiek geval van Netelroos is.

Netelroos!? Is dat een geslachtsziekte, hoor ik u denken. Is dat dan wel een geschikt onderwerp voor een blog?
-U begint zich nu vast ook steeds meer zorgen te maken over het beloofde beeldmateriaal.-


Nou beste lezers, ik kan u enigzins geruststellen, een geslachtsziekte is het niet!
Het is een allergische reactie op iets. Het zal niet of nauwelijks vast te stellen zijn waar ik precies allergisch op reageer, want netelroos doet precies waar het zelf zin in heeft. Het komt en het gaat, op elk onnozel moment. Wel kan ik u vertellen dat het reageert op warmte.
Al twee nachten is 10 minuten onder het dekbed genoeg om de brandnetel-bulten te doen opkomen. Soms zijn het plakkaten met een diameter van vijftien centimeter!
De pilletjes die ik kreeg helpen wel wat tegen de jeuk, maar het branden blijft.
Zorgen dat zo min mogelijk lichaamsdelen elkaar raken en liggen onder enkel een laken, lijken het enige recept om een paar uurtjes slaap te bemachtigen. Wel wordt ik dan elk half uur bibberend van de kou wakker.
Overdag laat deze Netelroos (voelt als netel, ziet eruit als roos) mij redelijk met rust. Zolang ik maar niet ga liggen!
Mocht u nog een jeuk leuk verhaaltje voor het slapen gaan willen schrijven... graag, dan heb ik wat te doen vannacht!

En dan hier zoals beloofd, heel klein, van Wikipedia, ik ben het niet...

3 opmerkingen:

  1. Oh, dat ziet er naar uit. Ik hoop dat het snel weer beter wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he jak!! lastig hoor..je kunt nog bete pijn hebben dan jeuk.... sterkte en dat het maar heel snel weggaat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En afgelopen nacht sliep ik voor het eerst weer... Hmmm... mijn humeur had het nodig kan ik u vertellen!

    BeantwoordenVerwijderen