woensdag 19 mei 2010

Stress met een hoofdletter S

Lieve mede moeders, ik stress de pan uit.
Ik "moet" een peuterspeelzaal kiezen.
Twee en een half jaar (straks drie jaar) heb ik het moment van mijn meisje weg brengen uitgesteld.
Nu kan/wil ik dat niet meer. Ik wil graag dat ze met een beetje voorbereiding de grote plons in het bad der onderwijs maakt. Maar het kiezen van een peuterspeelzaal of voorschool valt me zwaar.
Ik kan totaal niet nadenken of voelen, als het gaat om een keuze maken. Ik lijk een losgeschoten projectiel, een bezetene die al die scholen afloopt. Na elk gesprek kies ik voor de school van dat moment en ga af op wat buren of moeders in het park zeggen. Vervolgens schrijf ik haar overal in. Inmiddels is ze op drie plaatsen geplaatst. Morgen hebben we een intake gesprek bij een voorschool waar ze waarschijnlijk toch niet heen zal gaan.

Gelukkig is er één lichtpuntje. Ik heb zojuist een heel klein beetje kunnen voelen wat mijn eigen keus zou kunnen zijn. Hetgeen het beste lijkt te voelen en aan te sluiten.
Maar dat is 10 minuten fietsen van ons huis vandaan.
En die school van morgen is zo lekker kneuterig de straat uit. En we hebben ook nog een Montessori op de hoek waar ik goede verhalen over hoor. Ik heb dan visioenen van spelen op het schoolplein met vriendjes en vriendinnetjes na school.

Eigenlijk moeten we nu al kiezen voor een basis school en ik was nog niet eens gewend aan het idee dat ik haar weg moet brengen.... Ze is twee en een half!
En dan is de kans ook nog groot dat we gaan verhuizen binnen nu en twee jaar.
Ik wou dat ik erom kon huilen. Maar ik kan alleen maar stressen.

U denkt nu vast: 'dit is typisch zo'n moeder die haar kind niet wil loslaten. Die haar kind verstikt.' Maar ik kan u geruststellen, dat valt wel mee. Als moeder kom ik best goed uit de verf. Ik had gewoon even een valse start met die prenatale depressie. Het is meer dat er hier in Amsterdam zoveel keus is. En er zoveel voors- en tegens- aan al die verschillende scholen zitten. En naar mijn mening is een basis school een van de belangrijkste perioden in een mensenleven.
Daar leg je de basis van je eigen individuele leven. Daar vorm je jezelf. En je moet het doen met de ruimte en het aanbod dat je krijgt. Je ervaart en leert met je kind-bewustzijn, wat in je volwassen leven een grote rol zal blijven spelen. Een groot deel van hoe jij je later manifesteert en hoeveel moeite je dat zal kosten wordt op de basis school gevormd.

U hoort het. Ik meet met 'kleine' staven....

6 opmerkingen:

  1. nouououwww...

    Ik denk dat je niet al te zwaar moet wegen aan deze keus. Niet dat je het kiezen moet 'overslaan', maar het heeft volgens mij minder invloed dan jij denkt. Ik heb twee kinderen, allebei op verschillende scholen, omdat toen de oudste eraan toe was, we hoogzwanger waren en verhuisden naar een stad op ruim een uur rijden... Dus we hadden wel iets anders aan ons hoofd en hebben de buurtschool gekozen. En achteraf hadden we dus spijt. En lieten we onze jongste naar een veel betere school gaan. Maar nu, hij gaat volgend jaar naar groep 8, denken we dat die school voor hem, in deze jaren eigenlijk best goed was. Wie weet was het wat fijner voor hem opeen andere school, maar hij had het hier ook best naar zijn zin. En wij hebben hem hier thuis gewoon verder opgevoed. En hij had wel een berg vriendjes in de buurt waar hij mee voetbalde op het veldje achter...

    Ik denk dat elke keus voors en tegens heeft en liefhebbende (ontspannen, hihi sorry..) en meelevende ouders zijn volgens mij het belangrijkst!!

    rielexx, meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh je moet gewoon kiezen waar jij je t finst bij voelt hoor. mijn zoon gaat sinds eind feb, naar de peuterspeelzaal.mag eerder bij ons met 2jr en 3 maanden. Ik heb nu gekozen voor de peuterspeelzaal 100 meter van huis.en ben erg tevreden, maar hij zal niet naar de basisschool gaan die er naast is. Vast ook heus een prima school, maar we waren al op de open dag van de Vrije school en daar was ik nooit een voorstander van(was zelf 15 jr juf op chr. basisschool) maar nu zijn we helemaal om hoor.niets alleen maar crea hoor,maar wel als enige school in Winterswijk Engels en duits vanaf 6 jaar.En dat vind ik wel belangrijk nu we aan de grens wonen. Nouja niet alleen hoor zijn nog meer dingen die me aanspreken. de school isnog geen 10 minuten hiervandaan. Maar als jij ook wisselt van school als je kind 4 is moet dat gene probleem zijn hoor!Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lastige keuze, maar het klinkt alsof je grondig onderzoek doet! En dat is ook al veel waard.

    Is die Montessorischool aan het eind van je straat ook in combinatie met een peuterspeelzaal? Dan ben je wel meteen een hele tijd onder de pannen. Zelf ben ik een groot fan van een buurtschool.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hele belangrijke keuze, maar tegelijkertijd kun je nooit de juiste nemen.. Omdat je vantevoren absoluut niet weet hoe het zal gaan lopen!

    Mijn manier van keuze maken was: op loop/fietsafstand van school, een gemengde school, een goed speelplein,en wat voor mij het zwaarste woog: hoe is de sfeer en de schoonheid (netheid) in het gebouw. De leraren maken de school, en de wc's laten heel goed zien/ruiken hoe het beleid is.

    succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Succes!!
    Langzaamaan over een paar maanden is WOlf ook aan de beurt maar hij schuift aan op de peuterafdeling van de school van Zus en Broer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. volgens mij heeft de plaatselijke GGD online rapporten ter inzage met beoordelingen van de peuterspeelzalen. misschien dat dat je keuze makkelijker kan maken?

    BeantwoordenVerwijderen